KlubBDK#5: Audiodyskusja | 5 czerwca 2025 r.

Zapraszamy do udziału w nowym cyklu wydarzeń edukacyjnych BDK: Audiodyskusja. Celem organizowanych spotkań jest wzajemne poszerzanie wiedzy o muzyce oraz wymiana poglądów i doświadczeń. Nie oczekujemy znajomości teorii muzyki ani żadnego specjalnego przygotowania – stawiamy na otwartość i ciekawość.
Podczas pierwszego spotkania przedstawimy założenia cyklu na 2025 rok. Liczymy, że nasze pomysły staną się punktem wyjścia do rozmowy o tym, co aktualne i ważne w dziedzinie dźwięku. Jesteśmy otwarci na Wasze oczekiwania oraz propozycje tematów do dyskusji podczas klubowych spotkań. Porozmawiamy o tym, czym jest muzyka, z jakich elementów się składa oraz jak słuchać jej świadomie. W tej części nie zabraknie muzycznych przykładów, połączonych w formie DJ setu z towarzyszącym omówieniem.
Uruchamiamy również możliwość zgłaszania propozycji utworów do odsłuchu za pośrednictwem formularza – mamy jednak jeden warunek: podczas najbliższego spotkania opowiesz o swoim wyborze. Liczba zgłoszonych utworów jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Wybrane utwory utworzą wspólną selekcję muzyczną towarzyszącą cyklowi.
Zgłoś swój utwór tutaj: https://tinyurl.com/55w6e8x8
Zachęcamy do uczestnictwa we wszystkich spotkaniach, na które zaprosimy Was jeszcze we wrześniu, październiku i listopadzie.
Prowadzenie: Jędrzej Siwek / jedrzejsiwek.com
KLUBBDK#4: Jakub Knera | 31.05.2025 g. 18:00

Kolejnym gościem cyklu KLUBBDK będzie Jakub Knera, którego poranny set mieliśmy już przyjemność prezentować na zeszłorocznej edycji Biura w Sanatorium podczas Sanatorium Dźwięku 2024.
W ramach nadchodzącego spotkania usłyszymy materiał z pogranicza deep listening, eksplorujący odległe zakątki świata i brzmienia wykraczające poza anglosaski kanon.. Wieczór wypełnią długie, hipnotyczne kompozycje, budujące narrację poprzez kontemplację i subtelne zmiany nastroju. Folk, jazz, elektronika i ambient, których celem będzie stworzenie programu łączącego się w spójną, głęboko immersyjną całość. To zaproszenie do uważnego słuchania, podróży przez dźwięk i doświadczenia obecności w brzmieniu.
Jakub Knera – dziennikarz i kurator; od 2012 prowadzi stronę noweidzieodmorza.com. Publikuje w The Quietus, Tygodniku Polityka, Dwutygodniku i Radiowym Centrum Kultury Ludowej. Współzałożyciel Fundacji Palma.
Biuro Dźwięku Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. KMO
Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.
Mikrorezydencja BDK #: Novo Line

Novo Line gościem 30. Mikrorezydencji BDK!
Novo Line czyli Nathaniel Fovler to urodzony w Iranie, wychowany w USA, mieszkający w Berlinie artysta, którego twórczość wymyka się prostym klasyfikacjom. Czerpie inspiracje z ducha fluxusu, wczesnego industrialu a także z pionierskich innowacji Raymonda Scotta i jego Electronium. Swoją praktykę opiera na eksperymentach z kompozycją algorytmiczną, improwizacją na żywo oraz wykorzystaniu elektronicznego sprzętu retro (Atari ST, Yamaha DX7). Element losowości i ryzyka to esencja jego występów na żywo.
Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.
Biuro Dźwięku Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. KMO
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w wielokanałowym systemie nagłośnieniowym. Każda rezydencja zakończona jest publiczną prezentacją. Dotychczas w programie rezydencji udział wzięli:
Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski, FOQL + Edka Jarząb, Gerard Lebik, Beniowska, Justyna Stasiowska, Anna Zaradny, Maciej Wirmański, Mikulas Odehnal aka Lisaj, Paulina Pikiewicz, Krajobrazy, Paweł Janicki, Moniké, Mateusz Śmigasiewicz, Grzegorz Stępień i Piotr Wojtczak (AARPS).
Mikrorezydencja BDK #29: Qba Janicki

18 kwietnia o godz. 19:00 zapraszamy na finał Mikrorezydencji BDK #29, której gościem będzie jeden z najciekawszych perkusistów polskiej sceny eksperymentalnej i jazzowej – Qba Janicki.
Ten specjalista od perkusyjno-elektroakustycznych improwizacji, przy pomocy autorskich zmechanizowanych narzędzi i poszerzonej emisji dźwięku spróbuje przesunąć Waszą percepcję słuchową.
Qba Janicki – ur. 6 lutego 1989 w Bydgoszczy. Wyrastający ze środowiska twórczego zgromadzonego wokół klubu MÓZG. W ciągu ostatnich 17 lat zagrał setki koncertów, na których występował m.in. z takimi artystami jak Roscoe Mitchell, Sławek Janicki, Tomasz Sroczyński, Toshinori Kondo, Peter Brotzmann, Mats Gustafsson, Teoniki Rożynek czy Grischa Lichtenberger. Przez ponad dekadę współtwórca grupy Wojtek Mazolewski Quintet. Aktualnie zajmuje się pracą solową oraz w zespołach Malediwy z Markiem Pospieszalskim, T’ien Lai z Jakubem Ziołkiem i Łukaszem Jędrzejczakiem,a także w Marek Pospieszalski Octet czy Trio de Janeiro z Markiem Pospieszalskim i Maxem Muchą. Oprócz gry na instrumentach, tworzy także muzykę teatralną współpracując z Krzysztofem Garbaczewskim, HERTZ HAUS, Maciejem Podstawnym, Ramoną Nagabczyńską czy Pawłem Łysakiem. Zaznaczył również swoją obecność na scenie hip hopowej produkując płytę HORE polskiego rapera VIENIA. Dodatkowo, jako wiceprezes MÓZG FOUNDATION oraz Stowarzyszenia Grupa Sokołowska, współpracuje przy organizacji projektów kulturalnych i działań społecznych w Bydgoszczy, Warszawie i Sokołowsku. W latach 2020 – 2022 prowadził również swoją autorską audycję ”WARSTWY” dla Radia Kapitał. Od roku 2025 współpracuje także z Fundacją Avant Art, jako koproducent berlińskiej edycji Avant Art Festival.
Ws†ep wolny! Liczba miejsc ograniczona.
KLUBBDK #3: DMKHV aka Szymon Szewczyk aka DJ Szymix

Podczas kolejnej odsłony KlubuBDK DJ Szymix znany również jako SZYMON SZEWCZYK AKA DMKHV wynurzy się z głębin, aby zagrać dla Was winylowy set obracający się w rejonach eksperymentalnej elektroniki, ambientu, organicznych faktur i black metalu.
Będzie to selekcja ilustrująca chodzenie po hałdzie, odczytywanie ukrytych znaków w warstwach złuszczonej farby lub wyobrażenie rośliny porastającej ruiny cywilizacji.
Szymon Szewczyk. Artysta audiowizualny, autor eksperymentalnej muzyki elektronicznej, scenograf, projektant. Był widziany m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w MSN w ramach festiwalu Warszawa w Budowie, MOS w Gorzowie Wielkopolskim, BWA w Katowicach, BWA Wrocław, CSW Kronika w Bytomiu.Był słyszany w Biurze Dźwięku Katowice, na Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, Festiwalu Ars Cameralis, w wydawnictwie Destitute oraz na autorskiej kasecie Healing Exercises. Czasem też w różnych teatrach.
http://szymonszewczyk.pl/
https://www.behance.net/szymonszewczyk
Zapraszamy 11 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00
Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.
Mikrorezydencja BDK #28: Dorota Błaszczak

W ramach marcowej Mikrorezydencji ugościmy w BDK – Dorotę Błaszczak – pionierkę działań dźwiękowych związanych z VR i pierwszymi grami komputerowymi. W przestrzeni wielokanałowej projekcji dźwięku BDK, podczas wydarzenia podsumowania rezydencji, Dorota zaprezentuje projekt „Poprzez pola dźwięku” oparty na długoterminowych nagraniach terenowych z okolic Warszawy oraz Katowic, zarejestrowanych przy pomocy autonomicznej nagrywarki. Dzięki analizie dźwięków natury, technologii i otoczenia powstaną timelapsy dźwiękowe i unikalne partytury słuchania wykorzystujące indeksy ekoakustyczne z obu lokalizacji.
Koncert podsumowania Mikrorezydencji odbędzie się 21 marca 2025 r. o godz. 19.00
Biuro Dźwięku Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. KMO Wstęp wolny
! Z – A – P – R – A – S – Z – A – M – Y !
Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko na wielokanałowy system nagłośnieniowy. Każda rezydencja zakończona jest prezentacją z udziałem publiczności.Dotychczas w programie Mikrorezydencji udział wzięli : Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski, FOQL + Edka Jarząb, Gerard Lebik, Beniowska, Justyna Stasiowska, Anna Zaradny, Maciej Wirmański, Mikulas Odehnal aka Lisaj, Paulina Pikiewicz, Krajobrazy, Moniké, Paweł Janicki, Piotr Wojtczak Grzegorz Stępień GR ST.
Biuro w Teorii: Słuchanie (nie) pamięci

„Dźwięki uruchamiają pamięć, znajome odgłosy sprawiają, że coś nam się przypomina – z naszej przeszłości albo z przeszłości naszej wspólnoty. Głos też jest nośnikiem tej pamięci – opowiadając własną historię. Dźwięki mogą nam pomóc nie pamiętać albo zapominać. Istnieją miejsca, których fonosfera zaciera granice między realnym i wyobrażonym, ludzkim i nieludzkim, żywym i nieżywym.”
Wraz z Martą Michalską zapraszamy na spotkanie z autorkami dwóch wyjątkowych esejów dźwiękowych, które powstały w ramach numeru „Archiwa dźwiękowe” czasopisma „Glissando”.
„Pamiętniki kobiet z rodzin górniczych” Moniki Glossowitz i Agnieszki Lniak to wieloetapowy artprojekt badawczy, w ramach którego zbierane są pamiętnikarskie narracje, archiwalia domowe, opowieści mówione oraz tworzone portrety fotograficzne kobiet pochodzących z rodzin górniczych (również górniczek!) z terenu całego województwa śląskiego.
Praca Leny Achtelik poświęcona jest cmentarzowi jako szczególnej przestrzeni archiwizowania dźwięków. Jej projekt „Funereal” osadzony jest w szerokim kontekście studiów nad śmiercią (death studies) oraz rozważań nad miejscami pamięci i tzw. pejzażami śmierci (deathscapes). Skupia się na, niejednokrotnie pomijanych, aspektach audialnych miejsc (soundscapes), związanych ze szczególną, heterotopiczną przestrzenią dawnych, zapomnianych cmentarzy. Z Leną i Agnieszką porozmawiamy o dźwiękowych przecięciach pamięci i niepamięci, a także wysłuchamy fragmentów ich audiopaperów. Rozmowę poprowadzi Marta Michalska.
Lena Achtelik
Artystka sztuk wizualnych, nekromantyczka. Absolwentka Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Stypendystka programu Erasmus+ w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. Stopień doktora w dziedzinie sztuki uzyskała w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Mieszka i pracuje w Katowicach. Zajmuje się malarstwem, tworzy książki autorskie i małe formy przestrzenne, piecze ciastka pogrzebowe na wernisaże.
Agnieszka Lniak
Literaturoznawczyni zajmująca się badaniami dźwiękowymi i kulturą audialną. Publikowała teksty naukowe i krytyczne m.in. w Czasie Kultury, Przeglądzie Kulturoznawczym, Zagadnieniach Rodzajów Literackich, Odrze, Ruchu Muzycznym i monografiach zbiorowych. Członkini projektu badawczego „Pamiętniki kobiet z rodzin górniczych” oraz techniczka projektu archiwizacji historii mówionych „Archiwum Pamięci Rybniczanek i Rybniczan”.
Marta Michalska
Doktorka historii, badaczka dźwięków w przeszłości; pisze, redaguje, czasem śpiewa. Pisze i opowiada o tym, jak doświadczamy dźwięków wokół nas oraz jak możemy badać dźwięki, które już rozpadły się w historycznym szumie. Szczególnie interesują ją tematy dźwiękowych wyobraźni w ujęciu filozoficznym oraz metody badania historii społecznej i kulturowej w XIX i XX wieku. W 2024 roku była redaktorką prowadzącą audiopaperowego numeru “Archiwa dźwiękowe” w magazynie “Glissando”.
IG: @muzonatchniuzo
KLUBBDK #2: janurz

Na rozgrzewkę roku nr 2025, w ramach cyklu KLUBBDK zapraszamy na DJ set osoby ludzkiej o pseudonimie: janurz.
Set będzie miał przede wszystkim charakter wypoczynkowy. Można leżeć.
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona.
janurz – absolwent Gimnazjum nr 25 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. S. Staszica w Sosnowcu. Wpółprcował z labelem MMODEMM, pełniąc rolę rezydenta przestrzeni Office du Pain na początku działalności labelu. Od lat współtworzy kolektyw Floppy Disk Records z Frankfurtu nad Menem. Ostatnio pozostaje pod wpływem inspiracji czynnikiem chłodniczym R32, stosowanym w pompach ciepła i znanym ze swojej neutralności w zakresie wpływu na środowisko naturalne. W bardziej konkretnym ujęciu oznacza to, że stara sb być chłodny jak to, niezależnie, czy sięga po płyty z zimną falą, czy electroswingiem. Członek kolektywu HICA
Biuro Otwarte: GR/ST Grzegorz Stępień | 13.12.2024 godz.19:00

W ramach programu Biuro Otwarte zapraszamy na finał mikrorezydencji katowickiego perkusisty i twórcy dźwiekowego GR/ST. Grzegorz Stępień współpracował z projektami takimi jak Fonogon, KSY, ARRM; występował solowo pod różnymi aliasami oraz tworzył muzykę na potrzeby wystaw i animacji. Aktualnie pracuje nad debiutanckim wydawnictwem duetu ŚWIĘTO.
W trakcie swojej mikrorezydencji GR/ST w BDK opracuje elektroakustyczny set na elektryfikowany zestaw perkusyjny, inspirowany sceną Illbientową oraz muzyką na pograniczu ambientu i rytmicznego noise’u. Występ ten zostanie zrealizowany z wykorzystaniem wielokanałowego systemu BDK.
13.12.2024 r. godz. 19:00
Biuro Dźwięku Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. KMO
Wstęp wolny
Wydarzenie dofinansowane przez Unię Europejską NextGeneration EU #nextgenerationeu#KPOdlakultury
Tracklista #19: Muzyka ciszy (wykład)

Tracklista #19: Muzyka ciszy (wykład)
Kiedy: 5.12.2024 g. 18:00
Biuro Dźwięku Katowice,
Plac Sejmu Śląskiego 2,
II p. Katowice Miasto Ogrodów
Wstęp wolny!
Kompozycje muzyczne przechowują ciszę w urywkach i dyskretnych partiach – jako piano, diminuendo i inne odsłony alfabetu ciszy. Z drobnych elementów: sprężynek, miniaturowych śrubek, przekładni i kół zębatych – z ledwo słyszalnych nut i zawieszeń – powstaje muzyczna maszyna do ciszy. Muzyka skolonizowała sposób myślenia o organizacji i sensie dźwiękowych spektakli, w których cisza pełni funkcję figury, elementu, przestrzeni pomiędzy nutami, a nie głównej treści. TRACKLISTA – to seria wykładów multimedialnych Marcina Dymitera dotyczących istotnych kierunków w muzyce oraz sound arcie jako gałęzi sztuki współczesnej. Spotkania koncentrują się na kluczowych zagadnieniach i zjawiskach w muzyce XX i XXI wieku. Uzmysławiają, że muzyka jest też zapisem estetycznych i społecznych przemian, polem eksperymentów formalnych i technologicznych poszukiwań. Prezentowane nagrania przekraczają standardowe myślenie o gatunkach muzycznych. Tracklista ma inspirować do wymiany myśli, a także przybliżać wielowymiarowość kultury audialnej.
Do tej pory Tracklista była prezentowana w formie cyklu spotkań lub pojedynczych wykładów w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Warszawa), BWA w Tarnowie, ASP w Katowicach i Gdańsku, na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, w Biurze Dźwięku Katowice, katowickim Medialabie, Teatrze w Oknie (Gdańsk), CAFE SZAFA (Gdańsk), Galerii EL (Elbląg), Muzeum Miasta Gdyni, NOSPR (Katowice). Ukazała się także publikacja „Dźwięki i szwy” (2015), wydana przez BWA w Tarnowie, będąca zbiorem tekstów i podsumowaniem cyklu spotkań.
Wydarzenie finansowane przez Unię Europejską NextGeneration EU #nextgenerationeu #KPOdlakultury