KlubBDK#7: Audiodyskusja | 16 października 2025 r.

data wpisu: 07.10.2025

Czy spacer może być praktyką artystyczną, partyturą albo sekwencją dźwiękową? Spróbujemy to wspólnie odkryć podczas kolejnej Audiodyskusji.

Zapraszamy osoby, którym podczas chodzenia towarzyszy muzyka – w głowie, w słuchawkach albo w nagraniach terenu.

Masz utwór własny inspirowany spacerem albo nagranie, które zawsze idzie z Tobą?
Zgłoś je na naszego maila: biurodzwieku@gmail.com – wspólnie posłuchamy i porozmawiamy.

Nie trzeba być kompozytorem, soundwalkowcem ani teoretykiem. Wystarczy ciekawość i chęć dzielenia się doświadczeniem słuchania w ruchu.

Dołącz, jeśli chcesz:
• podzielić się nagraniem lub utworem,
• posłuchać, jak inni „chodzą” przez dźwięk,
• sprawdzić, jak spacer może stać się inspiracją dla muzyki

Udział bezpłatny.

Prowadzenie: Jędrzej Siwek. www.jedrzejsiwek.com

KlubBDK#6: Audiodyskusja | 25 września 2025 r.

data wpisu: 07.09.2025

Podczas drugiego spotkania z cyklu Audiodyskusja proponujemy zanurzyć się w sztukę opowiadania historii. Storytelling jest nierozerwalnie związany z emocjami i to właśnie one będą punktem wyjścia do rozmowy. Tym razem przyjrzymy się jednemu z najbardziej niezwykłych dzieł współczesnej muzyki eksperymentalnej – „The Disintegration Loops” Williama Basinskiego.

Poznamy kontekst powstania utworu i – słuchając fragmentów loopów z magnetofonu szpulowego – spróbujemy dotknąć jego procesu twórczego. Ważnym elementem będzie krytyczne spojrzenie na narrację, jaka powstała wokół tej muzyki. Zastanowimy się, które wątki tej historii mogły zostać „podkolorowane”, a które wynikły bezpośrednio z losowego i jednocześnie twórczego przypadku.

W drugiej części wydarzenia do głosu dojdą uczestnicy. Każdy, kto chce, może zgłosić własny utwór do prezentacji i opowiedzieć historię z nim związaną. To może być osobiste doświadczenie wywołane przez muzykę lub opowieść z pogranicza sztuki i biografii – podobnie jak w przypadku Basinskiego.  Dłuższe kompozycje zostaną skrócone do pięciu minut odsłuchu, aby zachować przestrzeń dla różnych wystąpień. Propozycje utworów zgłaszamy za pośrednictwem formularza: tiny.pl/8_s5bfcx

Na koniec spotkania zaplanowany jest krótki set muzyczny, będący swobodnym podsumowaniem całego wieczoru.

Udział bezpłatny!
Prowadzenie: Jędrzej Siwek / jedrzejsiwek.com

Biuro współpracy: Ad Libitum – Słyż / Peszat / Mikulska

data wpisu: 04.09.2025

W ramach współpracy z Festiwalem Ad Libitum oraz programu Zamówień kompozytorskich zapraszamy na katowicką premierę kompozycji Aleksandry Słyż i Piotra Peszata w zestawieniu z fletem Małgorzaty Mikulskiej.

Immersyjne kompozycje na elektronikę, flet i wielokanałowy system BDK zostanie zaprezentowana 5 września w siedzibie BDK w Katowicach (g.18:00), a 14 września (g.17:00) plenerowo przy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.

Wstęp wolny!

Festiwal Ad Libitum (Warszawa, 11–15 września 2025) to 18 wydarzeń kulturalnych w ciągu 5 dni w 4 przestrzeniach koncertowych oraz otoczeniu parkowym Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Program festiwalu skupiać się będzie wokół kategorii „OBECNOŚCI”, łącząc gatunki takie jak swobodna improwizacja, muzyka współczesna, sztuka dźwięku, sztuka radia i poszerzając współczesne rozumienie muzycznej improwizacji. Hasło festiwalu wiąże się z eksploracją różnych wymiarów przestrzeni koncertowych, a nawet parkowych oraz różnych form obecności w nich muzyków – poprzez klasyczne występy, nagrania, fale radiowe, improwizację na specjalny system wielogłośnikowy, sceniczną prezencję wybranych instrumentów.

Piotr Peszat – kompozytor i artysta dźwiękowy. Jego działalność artystyczna łączy elementy muzyki instrumentalnej, elektronicznej, multimediów i performansu. Utwory Peszata były prezentowane podczas wielu koncertów i festiwali, min. Lucerne Festival, MFMW Warszawska Jesień, Darmstadt Ferienkurse Für Neue Musik, Donaueschinger Musiktage, Sacrum Profanum, Gaudeamus Festival, Huddersfield Contemporary Music Festival czy Ultraschall Festival. Współpracował z zespołami, takimi jak ensemble MusikFabrik, Klangforum Wien, Nadar Ensemble, Ensemble Modern czy Lucerne Festival Academy Orchestra.www.piotrpeszat.com

Aleksandra Słyż -kompozytorka i reżyserka dźwięku. W swoich kompozycjach artystka skupia się na odnajdywaniu subtelnych połączeń między brzmieniami akustycznymi a syntetycznymi. Podstawę jej procesu twórczego stanowią naturalne systemy strojenia, na bazie których tworzy bogate, powoli rozwijające się w czasie struktury dronowe, które pełne są silnych rezonansów i mikrotonalnych napięć. W latach 2017–2022 prowadziła badania artystyczne, w trakcie których eksperymentowała z sonifikacją ruchu/gestu, ludzkimi odruchami proprioceptywnymi oraz różnymi rodzajami interakcji. W trakcie projektu pracowała nad muzyką do gry „Battlefield” z laureatką do Oscara Hildur Guðnadóttir oraz zdobywcą dwóch Grammy, Samem Slaterem. Prace Słyż prezentowane były do tej pory na najważniejszych międzynarodowych festiwalach muzycznych, a także w wielu prestiżowych przestrzeniach i salach koncertowych.https://www.aleksandraslyz.com/

Małgorzata Mikulska -flecistka, kameralistka, solistka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Od 2015 członkini zespołu Spółdzielnia Muzyczna, z którym wystąpiła na najważniejszych festiwalach w kraju i zagranicą, m.in.: Warszawska Jesień/Warszawa, Sacrum Profanum/Kraków, KODY/Lublin, NeoArte/Gdańsk, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu/Warszawa, Kromer Biecz festiwal/Biecz, AudioAr/Kraków, OperaRara/Kraków, Festiwal Prawykonań/Katowice, Malta Festiwal/Poznań, MaerzMusik Festival/Berlin, Ultima/Oslo, Limina/Salzburg, Ferienkurse/Darmstadt. W latach 2022–2024 wystąpiła w formacji Mikulska&Irzyk z projektem No More Stories (kompozycje W. Blecharza, M. Michaluka) podczas festiwalu AudioArt. Projekt był prezentowany również na MDW w Wiedniu oraz NMH w Oslo. Od 2022 współpracuje z Teatrem Polskim w Podziemiu/Wrocław, gdzie występuje w sztuce Finnegans Wake w reżyserii Katarzyny Kalwat. W 2024 wzięła udział w produkcji D’arck/Warszawa w reżyserii Krystiana Lady.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Półkolonie w Biurze III: Świetlica Dźwiękowa

data wpisu: 20.08.2025

Półkolonie w Biurze vol. III: Świetlica Dźwiękowa

To już trzecie Półkolonie prowadzone przez Świetlicę Dźwiękową w osobach Pauliny i Radka we współpracy z BDK! Zapraszamy zarówno osoby, które uczestniczyły w poprzednich edycjach, jak i te, z którymi nie mieliśmy jeszcze okazji się poznać. Czterodniowe warsztaty są otwarte dla niemal wszystkich grup wiekowych: od nastolatków do seniorów.

W tym roku przygotowaliśmy dla Was dwie osie działań – z jednej strony będziemy uprawiać dźwiękowe krajoznawstwo i podróżować akustycznie po Katowicach. Uzbrójcie się w mapy, plecaki i kompasy, bo wspólnie wyruszymy na poszukiwania odgłosów miasta: zarówno tych współczesnych – industrialnych i zaklętych w dźwiękowych oazach – jak i tych przeszłych, zapisanych w archiwach. Kto wie, może nawet stworzymy wspólnie katowicką pocztówkę dźwiękową? Zapewnimy dużo sprzętu do hałasowania, który będzie można dowolnie testować: syntezatory, samplery, noise boxy, drone maszyny, grooveboxy, efekty gitarowe, miksery i recordery. W trakcie Półkolonii stworzymy hałaśliwą mikroorkiestrę, której interwencja dźwiękowa stanowić będzie zwieńczenie naszej akustycznej przygody. Ponadto uruchomimy dźwiękowe pogotowie – w trakcie Półkolonii można będzie nas odwiedzać z własnymi problemami, pytaniami i dolegliwościami audialnymi, na które chętnie znajdziemy antidotum.

Zapraszamy z własnymi laptopami i słuchawkami – całą resztę zapewnimy na miejscu.

Kiedy: 18-21.08.2025 r. (13:00 – 17:00)
Gdzie: Biura Dźwięku Katowice, na II p. Katowice Miasto Ogrodów, Plac Sejmu Śląskiego 2

 

Biuro w Sanatorium 2025

data wpisu: 05.07.2025

🌲 B I U R O W S A N A T O R I U M 🌲 8-10.08.2025

Biuro w Sanatorium to specjalny program Biura Dźwięku Katowice, dedykowany Festiwalowi Sanatorium Dźwięku i realizowany już po raz piąty w Parku Zdrojowym dr Brehmera w Sokołowsku. Jego celem jest stworzenie wyjątkowych, komfortowych warunków do pogłębionego doświadczania dźwięku w plenerze 🌲🌞🐿️🐾🪵

Obok artystów Festiwalu, w ramach Biura w Sanatorium, na wielokanałowym soundsystemie wystąpią:

☻ Piotr Kurek (live)
☻ Jędrzej Siwek (dj set)
☻ Piotr Wojtczak (live)

Do zobaczenia w Sokołowsku!
TT: TBA

Biuro Dźwięku Katowice to projekt społeczno-edukacyjny prowadzony przez Zuzannę Waltoś i Piotra Ceglarka od 2014 roku. Skupia się na eksperymentalnych formach pracy z dźwiękiem, edukacji oraz integracji środowiska muzyki elektronicznej poprzez program Mikrorezydencji, wielokanałowe koncerty, wykłady, odsłuchy grupowe i instalacje dźwiękowe. Organizatorem projektu jest Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów / Katowice Miasto Muzyki UNESCO.
facebook.com/biurodzwieku
biurodzwieku.pl

Sanatorium Dźwięku to festiwal poświęcony eksperymentalnej muzyce współczesnej oraz szeroko rozumianej sztuce dźwięku. Odbywa się corocznie w Sokołowsku, malowniczej miejscowości w Sudetach Środkowych, wykorzystując unikalne przestrzenie takie jak XIX-wieczne sanatorium, Kinoteatr Zdrowie, Park Zdrojowy czy ruiny historycznych budynków. Celem festiwalu jest prezentacja najnowszych trendów i szerokiego spektrum zjawisk związanych z rozwojem form muzycznych XX i XXI wieku, ze szczególnym naciskiem na nowatorskie, progresywne i eksperymentalne podejście do dźwięku
sanatoriumofsound.com

Piotr Kurek – kompozytor i muzyk z Warszawy. Znany ze swojego autorskiego podejścia do dźwięku, w którym elektronika, głos i montaż tworzą formy balansujące między piosenką, słuchowiskiem a abstrakcyjną strukturą. Jego płyty ukazują się w wytwórniach takich jak Unsound, Mondoj i Edições CN. Występował m.in. na festiwalach Unsound, CTM, Rewire, OFF i UH Fest. Tworzy również muzykę do spektakli teatralnych, filmów i instalacji – współpracując m.in. z TR Warszawa, Starym Teatrem w Krakowie i Münchner Kammerspiele. W 2025 roku wydał wspólny album z Patrickiem Shiroishim –  Greyhound Days (Mondoj) – doceniony m.in. przez Bandcamp Daily i chwalony za „liryczną intensywność” oraz „spontaniczny dialog” pomiędzy brzmieniem saksofonu a elektroniką.

Na scenie BDK podczas Festiwalu Sanatorium Dźwięku Piotr Kurek zaprezentuje koncert oparty na swoich materiałach tworzonych na przełomie lat 90 i 2000. Utwory zachowane są jedynie częściowo – bez wszystkich ścieżek i pełnej struktury. MIDI jazz, sample szczekającego psa, dźwięk tłuczonej butelki. Brak kwantyzacji, przypadkowe akordy, liryczne sekwencje bez wyraźnego celu.

piotrkurek.com
linktr.ee/pekurek
instagram.com/piotrkurek99

Jędrzej Siwek – kompozytor, artysta dźwiękowy i edukator. Autor współczesnej interpretacji La Mer Claude’a Debussy’ego, duchologicznej Muzyki na Szkło, post-klasycznego Requiem, czy kosmicznego dyptyku Music for Sci-fi Movies. Twórca i prowadzący cykl warsztatów dźwiękowych Eksperymentuj! Autorski repertuar prezentował m.in. podczas Sacrum Profanum, Tauron Nowa Muzyka, Katowice JazzArt Festival, Mózg Festival, Spalnia i Sygnał/Szum.

W Sokołowsku wykona dwugodzinny DJ-set na dwa gramofony, czterościeżkowy magnetofon, mikser oraz efekty, płynnie rozwijając narrację w kierunku sound artu, ambientu, muzyki klasycznej, drone’u i lo-fi.
pl.jedrzejsiwek.com
instagram.com/jedrzejsiwek

Piotr Wojtczak – artysta dźwiękowy, którego twórczość początkowo inspirowana produkcjami klubowymi, ewoluowała w kierunku eksperymentów z formą i nieskrępowanych konwencjami poszukiwań poczucia bezczasu, ulotnych zdarzeń i detali w często surowej materii dźwiękowej. Podczas występów na żywo wykorzystuje sprzężenie zwrotne i elementy improwizacji, swobodnie poruszając się pomiędzy subtelnym minimalizmem a gęstym, wielowarstwowym, neurotycznym i ekspresyjnym krajobrazem dźwiękowym. Występował między innymi na festiwalach: Unsound, Sanatorium Dźwięku, Ars Independent, JazzArt, Fonomo, Nowa Muzyka, Mózg Festival i Boiler Room oraz w kultowych klubach, takich jak berliński Ohm, poznański Las czy warszawski Pogłos.

W Sokołowsku zaprezentuje materiał przygotowany podczas zeszłorocznej #26 Mikrorezydencji — adaptowany do specyfiki mikroklimatu Parku Zdrojowego oraz w pełni wykorzystujący potencjał psychoakustycznych doświadczeń dźwiękowych, jakie umożliwia wielokanałowy system BDK.
https://soundcloud.com/piotrwojtczak
https://www.instagram.com/piotrynia
https://www.facebook.com/piotrwojtczaksound/

KlubBDK#5: Audiodyskusja | 5 czerwca 2025 r.

data wpisu: 01.06.2025

Zapraszamy do udziału w nowym cyklu wydarzeń edukacyjnych BDK: Audiodyskusja. Celem organizowanych spotkań jest wzajemne poszerzanie wiedzy o muzyce oraz wymiana poglądów i doświadczeń. Nie oczekujemy znajomości teorii muzyki ani żadnego specjalnego przygotowania – stawiamy na otwartość i ciekawość.

Podczas pierwszego spotkania przedstawimy założenia cyklu na 2025 rok. Liczymy, że nasze pomysły staną się punktem wyjścia do rozmowy o tym, co aktualne i ważne w dziedzinie dźwięku. Jesteśmy otwarci na Wasze oczekiwania oraz propozycje tematów do dyskusji podczas klubowych spotkań. Porozmawiamy o tym, czym jest muzyka, z jakich elementów się składa oraz jak słuchać jej świadomie. W tej części nie zabraknie muzycznych przykładów, połączonych w formie DJ setu z towarzyszącym omówieniem.

Uruchamiamy również możliwość zgłaszania propozycji utworów do odsłuchu za pośrednictwem formularza – mamy jednak jeden warunek: podczas najbliższego spotkania opowiesz o swoim wyborze. Liczba zgłoszonych utworów jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Wybrane utwory utworzą wspólną selekcję muzyczną towarzyszącą cyklowi.

Zgłoś swój utwór tutaj: https://tinyurl.com/55w6e8x8

Zachęcamy do uczestnictwa we wszystkich spotkaniach, na które zaprosimy Was jeszcze we wrześniu, październiku i listopadzie.

Prowadzenie: Jędrzej Siwek / jedrzejsiwek.com

KLUBBDK#4: Jakub Knera | 31.05.2025 g. 18:00

data wpisu: 26.05.2025

Kolejnym gościem cyklu KLUBBDK będzie Jakub Knera, którego poranny set mieliśmy już przyjemność prezentować na zeszłorocznej edycji Biura w Sanatorium podczas Sanatorium Dźwięku 2024.

W ramach nadchodzącego spotkania usłyszymy materiał z pogranicza deep listening, eksplorujący odległe zakątki świata i brzmienia wykraczające poza anglosaski kanon.. Wieczór wypełnią długie, hipnotyczne kompozycje, budujące narrację poprzez kontemplację i subtelne zmiany nastroju. Folk, jazz, elektronika i ambient, których celem będzie stworzenie programu łączącego się w spójną, głęboko immersyjną całość. To zaproszenie do uważnego słuchania, podróży przez dźwięk i doświadczenia obecności w brzmieniu.

Jakub Knera – dziennikarz i kurator; od 2012 prowadzi stronę noweidzieodmorza.com. Publikuje w The Quietus, Tygodniku Polityka, Dwutygodniku i Radiowym Centrum Kultury Ludowej. Współzałożyciel Fundacji Palma.

Biuro Dźwięku Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. KMO

Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.

Mikrorezydencja BDK #: Novo Line

data wpisu: 13.05.2025

Novo Line gościem 30. Mikrorezydencji BDK!

Novo Line czyli Nathaniel Fovler to urodzony w Iranie, wychowany w USA, mieszkający w Berlinie artysta, którego twórczość wymyka się prostym klasyfikacjom. Czerpie inspiracje z ducha fluxusu, wczesnego industrialu a także z pionierskich innowacji Raymonda Scotta i jego Electronium. Swoją praktykę opiera na eksperymentach z kompozycją algorytmiczną, improwizacją na żywo oraz wykorzystaniu elektronicznego sprzętu retro (Atari ST, Yamaha DX7). Element losowości i ryzyka to esencja jego występów na żywo.

Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.

Biuro Dźwięku Katowice
Plac Sejmu Śląskiego 2
II p. KMO

Mikrorezydencje artystyczne Biura Dźwięku Katowice to zainicjowany w 2016 roku cykl pięciodniowych wizyt studyjnych, podczas których zaproszony artysta przygotowuje specjalny koncert/słuchowisko w wielokanałowym systemie nagłośnieniowym. Każda rezydencja zakończona jest publiczną prezentacją. Dotychczas w programie rezydencji udział wzięli:
Robert Skrzyński (Micromelancolié), Mirt, Lubomir Grzelak (Lutto Lento), Mikołaj i Piotr Tkacz, Emiter, Mateusz Wysocki (Fischerle), Jacek Sienkiewicz, Patryk Daszkiewicz (DMNSZ), Nicola Ratti, Miasto Masa Maszyna (Kolarczyk, Baran, Oleś), Grupa Etyka Kurpina, Krzysztof Freeze Ostrowski, FOQL + Edka Jarząb, Gerard Lebik, Beniowska, Justyna Stasiowska, Anna Zaradny, Maciej Wirmański, Mikulas Odehnal aka Lisaj, Paulina Pikiewicz, Krajobrazy, Paweł Janicki, Moniké, Mateusz Śmigasiewicz, Grzegorz Stępień i Piotr Wojtczak (AARPS).

Mikrorezydencja BDK #29: Qba Janicki

data wpisu: 16.04.2025

18 kwietnia o godz. 19:00 zapraszamy na finał Mikrorezydencji BDK #29, której gościem będzie jeden z najciekawszych perkusistów polskiej sceny eksperymentalnej i jazzowej – Qba Janicki.

Ten specjalista od perkusyjno-elektroakustycznych improwizacji, przy pomocy autorskich zmechanizowanych narzędzi i poszerzonej emisji dźwięku spróbuje przesunąć Waszą percepcję słuchową.

Qba Janicki – ur. 6 lutego 1989 w Bydgoszczy. Wyrastający ze środowiska twórczego zgromadzonego wokół klubu MÓZG. W ciągu ostatnich 17 lat zagrał setki koncertów, na których występował m.in. z takimi artystami jak Roscoe Mitchell, Sławek Janicki, Tomasz Sroczyński, Toshinori Kondo, Peter Brotzmann, Mats Gustafsson, Teoniki Rożynek czy Grischa Lichtenberger. Przez ponad dekadę współtwórca grupy Wojtek Mazolewski Quintet. Aktualnie zajmuje się pracą solową oraz w zespołach Malediwy z Markiem Pospieszalskim, T’ien Lai z Jakubem Ziołkiem i Łukaszem Jędrzejczakiem,a także w Marek Pospieszalski Octet czy Trio de Janeiro z Markiem Pospieszalskim i Maxem Muchą. Oprócz gry na instrumentach, tworzy także muzykę teatralną współpracując z Krzysztofem Garbaczewskim, HERTZ HAUS, Maciejem Podstawnym, Ramoną Nagabczyńską czy Pawłem Łysakiem. Zaznaczył również swoją obecność na scenie hip hopowej produkując płytę HORE polskiego rapera VIENIA. Dodatkowo, jako wiceprezes MÓZG FOUNDATION oraz Stowarzyszenia Grupa Sokołowska, współpracuje przy organizacji projektów kulturalnych i działań społecznych w Bydgoszczy, Warszawie i Sokołowsku. W latach 2020 – 2022 prowadził również swoją autorską audycję ”WARSTWY” dla Radia Kapitał. Od roku 2025 współpracuje także z Fundacją Avant Art, jako koproducent berlińskiej edycji Avant Art Festival.

Ws†ep wolny! Liczba miejsc ograniczona.

KLUBBDK #3: DMKHV aka Szymon Szewczyk aka DJ Szymix

data wpisu: 24.03.2025

Podczas kolejnej odsłony KlubuBDK DJ Szymix znany również jako SZYMON SZEWCZYK AKA DMKHV wynurzy się z głębin, aby zagrać dla Was winylowy set obracający się w rejonach eksperymentalnej elektroniki, ambientu, organicznych faktur i black metalu.

Będzie to selekcja ilustrująca chodzenie po hałdzie, odczytywanie ukrytych znaków w warstwach złuszczonej farby lub wyobrażenie rośliny porastającej ruiny cywilizacji.

Szymon Szewczyk. Artysta audiowizualny, autor eksperymentalnej muzyki elektronicznej, scenograf, projektant. Był widziany m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w MSN w ramach festiwalu Warszawa w Budowie, MOS w Gorzowie Wielkopolskim, BWA w Katowicach, BWA Wrocław, CSW Kronika w Bytomiu.Był słyszany w Biurze Dźwięku Katowice, na Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku, Festiwalu Ars Cameralis, w wydawnictwie Destitute oraz na autorskiej kasecie Healing Exercises. Czasem też w różnych teatrach.

http://szymonszewczyk.pl/
https://www.behance.net/szymonszewczyk

Zapraszamy 11 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 

Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona.